Monday, August 22, 2011

Cheap Sale..! Cerita Dah Basi Anwar Ibrahim Bawak Ke Mahkamah

Seperti dijangkakan, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini mengambil peluang membela diri dari kandang tertuduh dengan sekali lagi membangkitkan isu konspirasi.

Dalam membacakan keterangannya, beliau kembali membangkitkan insiden dipecat oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad sebelum didakwa dan dipenjara atas tuduhan rasuah dan liwat pada 1998.

Plot konspirasi yang sama seperti tahun 1998, didakwanya diikuti oleh Perdana Menteri sekarang Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak.

Kenyataan Anwar untuk membela diri telah disiapkan lebih awal dan telah dimuat turunkan di laman rasminya , anwaribrahimblog pada pagi ini dan difahamkan semasa dalam kandang tertuduh Anwar hanya membacakan kenyataan tersebut. Klik di sini

Sekali lagi tindakannya boleh disifatkan menghina mahkamah, kerana apa yang sepatutnya dibacakannya di kandang tertuduh telah didedahkan lebih awal untuk bacaan umum di laman rasminya itu.

Dalam kenyataan itu, Anwar menafikan tuduhan yang dikenakan kepadanya dan menafikan telah mengadakan hubungan seks dengan Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Dakwanya, tuduhan Mohd Saiful itu adalah dusta yang terang-terangan.

Dengan memetik kata-kata Jean Racine dalam Phaedra, beliau mendakwa tuduhan itu adalah satu percubaan yang keji untuk pembunuhan wataknya sebagai ahli politik pembangkang yang berkaliber dan menegaskan bahawa beliau tidak akan tunduk terhadap percubaan-percubaan itu.

Anwar menyamakan pemilihan keterangannya dari kandang tertuduh hari ini sama seperti yang dilakukan oleh Nelson Mandela di Afrika Selatan (1963) yang dibicarakan kerana memperjuangkan demokrasi dan masyarakat terbuka (bebas) yang menikmati persamaan hak dalam kehidupan.

Anwar membangkitkan isu beliau dipukul oleh Ketua Polis Negara di sels pada tahun 1998 dan menuduh Datuk Mohd Yusof, Ketua Pendakwa turut berkomplot dengan Tan Sri Abdul Gani Patail (Peguam Negara) dan Tan Siri Musa Hassan (Bekas Ketua Polis Negara) yang didakwanya ‘memalsukan dokumennya’ dipukul 10 tahun yang lampau itu.

Anwar menuduh hakim pula dipengaruhi pandangan-pandangan konspirator politik;

“Komen-komen awam dibuat oleh pegawai-pegawai dan ahli-ahli politik UMNO, termasuk Dato ‘Seri Najib yang dirancang melalui media cetak dan elektronik dikawal, seperti Utusan Malaysia, Berita Harian, The New Straits Times dan TV3 yang berterusan dengan komen buruk telah mempengaruhi anda (hakim) dan menggambarkan motif politik di sebalik pertuduhan itu”, katanya.

Katanya bukti yang paling jelas apabila pada Selasa dan Rabu lepas wawancara pengadu, Mohd saiful disiarkan di TV3 yang disifatnya menghina prosiding mahkamah.

Anwar turut menyalah mahkamah apabila membuat keputusan membenarkan saksi untuk ditemu bual tetapi bergantung kepada saksi itu untuk bersetuju ditemu bula atau tidak.

Katanya tindakan mahkamah itu menyukar pihaknya untuk pembelaaan kerana Perdana Menteri, Dato ‘Seri Najib Tun Razak dan isterinya, Datin Seri Rosmah binti Mansor, bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan, dan Dato’ Rodhwan bin Ismail telah datang ke bilik temuduga dan berkata, “Kami tidak bersedia untuk ditemu bual”

Menurutnya Haji Hasanuddin bin Abd Hamid pemilik unit kondomiunium telah disoal siasat oleh pihak polis selama tiga puluh jam dalam rakaman keterangan yang divideokan.

Katanya siasatan polis itu telah melemahkan benteng pertahanannya.

Menurutnya, Fitria binti Dipan, pembantu rumah Hassanuddin yang ditawarkan oleh pihak pendakwa gagal dibekalkan kepada pihak mereka untuk ditemu bual.

Anwar turut mengkritik Hakim Mohamad Zabidin yang didakwanya berat sebelah apabila tidak mengenakan sebarang tindakan kepada pihak-pihak yang didakwanya memprejudiskan pembelaannya.

Beliau turut membandingkan tindakan Hakim Mohamad Zabidin dengan Hakim Akhtar Tahir yang sedang mendengar kes pembunuhan Datuk Sosilawati Lawiya.

Anwar turut menuduh Mohd Saiful sebagai lelaki muda berusia 20-an adalah seorang operatif UMNO dan telah menjalani latihan yang rapi di Biro Tata Negara, Jabatan Perdana Menteri berbanding dengan dirinya seorang lelaki berusia 60 tahun yang didakwanya mempunyai sejarah kecederaan belakang yang tiada memegang apa-apa kuasa.

Katanya, pada hari kejadian itu, Mohd Saiful sendiri membawa bahan pelincir dan selepas kejadian itu, beliau mendakwa Mohd Saiful minum dan berbual mesra dengannya (di Unit 1151, kondominium itu).

Katanya tiada usaha untuk mendapatkan rawatan dihospital, sebaliknya, Mohd Saiful menghadiri mesyuarat AnwarIbrahim Club di rumahnya pada sebelah petang tanpa menunjukkan emosi dan trauma sebagai seorang yang diliwat.

Anwar turut menolak keterangan dua pakar kimia Dr. Seah Lay Hong dan Nor Aidora bt Saedon berkaitan dengan air mani ‘Lelaki Y’ yang dijumpai dalam dubur Mohd Saiful adalah milik dirinya.

Kesimpulannya dalam membacakan kenyataan sebanyak 32 mukasurat dari kandang tertuduh itu, Anwar menyalahkan tindakan-tindakan Hakim Mahkamah Tinggi, Mohamad Zabidin sebagai ‘menindas haknya dalam mendapatkan perbicaraan yang adil’ dan mendakwa perbicaraan kesnya sebagai satu konspirasi Perdana Menteri, Datuk Najib dalam usaha memasukkannya ke dalam penjara semula.

Anwar yang memberi keterangan dengan mengambil masa dua jam membaca nota dalam bahasa Inggeris dan selesai membacakan pembelaannya pada jam 11.47 pagi tadi.

Mahkamah ditangguhkan esok jam 9 pagi dengan dua pakar dari Australia akan memberi keterangan pembelaan di kandang saksi.

No comments:

Post a Comment