Sunday, August 14, 2011

Dalam Sejarah Politik Malaysia.., Mat Sabu Lambung Ahli Politik Paling Bengong

Mohamad Sabu selaku Timbalan Presiden PAS melenting kepada SPR kerana SPR melabelkan Pas, DAP dan PKR sebagai pembangkang. Dia mahu SPR sebutkan sebagai Pakatan Rakyat kerana kempen mereka kepada rakyat jelata bahawa gabungan PAS, DAP dan PKR merupakan sebuah parti seperti Barisan Nasional.

Nak ketawa pun ada dan inilah kali pertama kita dengar seorang pemimpin pembangkang mempertikaikan SPR pasal tidak sebut PR. Pemimpin pembangkang yang lain bukan tak tahu tapi kerana mereka tahulah mereka yang tahu itu diam saja. Oleh kerana Mat Sabu ini goblok atau sementung (cari sendirilah maksudnya!) dia bersuara seolah-olahnya dia pandai dan dia yang betul.

SPR itu yang goblok. Aku nak beritahu Mat Sabu. Kenapa perhimpunan Bersih 2.0 dikatakan perhimpunan haram?

Yang pertamanya, kerana Bersih 2.0 bukanlah sebuah pertubuhan yang sah dari sudut undang-undang. Walaupun pengerusinya seorang peguam terkenal, Datuk Ambiga tapi kerana dia 'terlalu bijak' pasal undang-undang dia tidak daftarkan pertubuhan itu. Pasal apa, yang itu Mat Sabu kena tanya Ambiga yang merupakan ketuanya dalam perhimpunan itu. Rasa-rasanya Mat Sapu juga marah kerana pihak PDRM selalu sebut perhimpunan haram..perhimpunan haram.

Yang kedua, perhimpunan itu dikatakan haram kerana tidak mendapat permit untuk mengadakan perhimpunan. Itu hak polis untuk menjaga ketenteraman awam dan negara. Bila hilang kawalan sesuatu perhimpunan besar, lihatlah apa yang baru berlaku di Britain? Bangunan dibakar, kereta dibakar, pusat membeli belah dipecah masuk dan barang-barang dicuri, pelajar Malaysia dipukul dan disamun, ada yang mati dan ramai lagi yang cedera, bank dirompak dan banyak lagi. Asalnya perkara yang kecil sudah mengancam keselamatan negara. Itulah yang mahu dilakukan oleh puak pembangkang di Malaysia.

Balik kepada isu goblok Mat Sabu. Pakatan Rakyat juga sepertimana Bersih 2.0. Bukan pertubuhan yang sah dari segi undang-undang. PAS, PKR dan DAP merupakan parti-parti politik yang sah tapi gabungan pakatan itu yang membentuk Pakatan Rakyat itu tidak sah.

Tidak sah maksudnya haramlah! Mat Sabu pakai serbu. Fikir dulu sebelum bercakap. Bila dah bercakap, jika tersilap bercakap nanti Mat Sabu akan ditertawakan orang. Orang yang mendengar ceramah Mat Sabu hari ini bukan sementung seperti Mat Sabu. Jangan ingat orang-orang ini semuanya sementung.

Aku memang tak hairan kenapa Pakatan Rakyat tidak diusahakan untuk didaftarkan sebagai pertubuhan yang sah. Bukan suatu yang gampang untuk dijadikan PR sebagai suatu pertubuhan yang sah. BN nampak mudah kerana setiap parti gabungannya sudah ada asas perjuangan dan persefahaman yang kukuh dan mantap.

Pemimpin-pemimpin dan penyokong-penyokong parti komponen dalam BN boleh menerima dacing sebagai simbol parti Barisan Nasional. Sebelum simbol dacing, simbol perahu layar. Tapi apakah pemimpin PAS dan penyokong bersedia untuk memadamkan simbol 'buah ping pong' atau 'bulan mengambang penuh' atau pun 'panadol'?

Apakah simbol yang mahu digunakan menunjukkan PR (Pakatan Rakyat)? Itu sebabnya ada kebanayakan pemimpin pembangkang sendiri (yang tidak goblok seperti Mat Sabu) tidak akan marah kepada SPR jika SPR sebut pakatan pembangkang. Jika SPR nak sebut PR sebagai pakatan haram sebenarnya pun boleh dari sudut undang-undang.

Nasib baiklah 'pakatan haram' tidak disebut oleh SPR. Jika tidak berguling-gulinglah Mat Sabu atas jalan raya sebagai tunjuk protes.
Sebenarnya, pemimpin-pemimpin utama pembangkang tidak mahu bergaduh pasal itu (simbol parti PR). Mereka tidak mahu kecoh atau bergaduh sesama sendiri pasal simbol apa yang nak digunakan kerana pilihanraya hampir dekat.

Tapi yang paling utama, mereka tidak ada suatu dasar perjuangan yang boleh disatukan sebagai perjuangan bersama, diterima oleh parti-parti yang bergabung termasuklah simbol parti gabungannya. Paling membimbangkan terutama PAS, bolehkah penyokong dan pengikutnya sanggup menolak simbol 'panadol' sebaliknya menerima sekerat kepala roket dan sekerat panadol sebagai contoh simbol PR.

Panadol separuh akan jadi pengikutnya semua pening kepala. Roket pun tak boleh naik jika tak ada ekornya. Simbol mata lebam (simbol PKR) sudah tidak relevan lagi. Oooooo...cukup pening jika panadol tak ada. PAS akan hadapi masalah dan pening kepala dengan penyokong-penyokongnya yang fanatik kepada simbol 'panadol'. Itu sebabnya pemimpin pembangkang belum bersedia menubuhkan parti PR.

Kata lain mereka lebih bersedia dengan simbol parti masing-masing dan sanggup menerima panggilan sebagai pakatan pembangkang. Kecuali Mat Sabu sahaja yang goblok.
Walau bagaimanapun kita sudah nampak PAS mulai meliberalisasikan dasar perjuangannya supaya tidak begitu ekstrim. PAS cuba menyesuaikan dasar perjuangan partinya dengan parti DAP dan PKR.

Ini terbukti apabila PAS sanggup menggugurkan perjuangan sebuah NEGARA ISLAM kepada sebuah NEGARA BERKEBAJIKAN. Islam hanya ada pada nama parti. Itulah kekekuatan yang ada pada parti PAS hari ini yang perlu dipertahankan. Jika perjuangan sebuah negara Islam tidak digugurkan, parti PAS akan menghadapi masalah yang sangat besar dengan rakan DAP yang tegas dan keras kiang menentang penubuhan sebuah negara Islam.

Untuk menyelamatkan pakatan yang haram ini, pimpinan parti PAS mencari suatu resolusi terbaik, ibarat kata pepatah Melayu "tarik tali rupia dalam tepung, tali tak putus, tepung pula tak berselerak". Asalkan matlamat pakatan haram ini menang pilihanraya yang akan datang.

Pasal dasar perjuangan Pakatan Rakyat (masih pertubuhan haram) dan pasal simbol parti PR akan dibincangkan selepas DAP, PAS dan PKR menang besar dalam PRU yang akan datang. Bagi menang dulu baru bergaduh. Jika bergaduh dulu pasal penubuhan Pakatan Rakyat yang sah, alamatnya terutama PAS akan pening kepala kerana simbol panadolnya mungkin sudah tiada lagi.

Perjuangan untuk menegakkan daulah islamiyah mungkin terpaksa digugurkan kerana tahu Karpal Singh akan lawan sampai mati. Jadi kenapalah Mat Sabu pula yang dok bising-bising pasal SPR melabelkan 'pembangkang'. Biaq pi lah! Kira itu boleh kata SPR baik juga, macam mana jika SPR melabelkan gabungan parti PAS, DAP dan PKR membentuk Pakatan Rakyat sebagai pakatan haram? Jika Mat Sabu teringin sangat di panggil sebagai Pakatan Rakyat, dipersilakan Mat Sabu laksanakan:

1. Tunjukkan satu simbol Pakatan Rakyat yang boleh diterima oleh setiap penyokong masing-masing.

2. Dasar perjuangan PR yang boleh diterima oleh setiap parti.

Kemudian segeralah kemukan pendaftaran pertubuhan kepada ROS untuk tujuan pendaftaran PR sebagai sebuah parti yang sah. Mudah sahaja. Pihak ROS sangat mengalu-alukan dan akan mempertimbangkan segera sebelum PRU13 tiba. Lepas itu SPR tidak akan sebut lagi Mat Sabu sebagai pemimpin pembangkang.

Manakala Mat Sabu sendiri tidak lagi digelar pemimpin PAS yang goblok setelah PR sudah jadi pertubuhan yang sah dari sudut undang-undang.

Suara 1 Umno….

No comments:

Post a Comment