Friday, August 19, 2011

Apakah Sebenarnya Perjuangan Kita…?

Ramai pemimpin politik sama ada dari pihak Barisan Nasional (BN) mahupun Pakatan Haram, mengambil pendekatan berhati-bati dalam memberikan komen mengenai isu penyebaran agama Kristian yang semakin mencabar dan melampaui batas-batas yang telah termaktub di dalam Perlembagaan Persekutuan.

Memandangkan isu ini sangat berkait rapat dengan Islam, maka Pas terlebih dahulu mengambil kesempatan untuk mengulas mengenai isu yang semakin hangat diperkatakan ini. Malangnya, Pas sendiri tidak mempunyai asas yang kukuh di mana pemimpin-pemimpinnya memberi komen bercanggah antara satu sama lain. Percanggahan ini membolehkan kita melihat “true colour” Pas yang sebenar.

Pihak pro-ulama sudah tentu mempertahankan Hasan Ali dan JAIS di dalam isu ini. Manakala pihak erdogan Islam liberal, sudah tentu akan memihak kepada Khalid “Gereja” yang pro-Kristian ini. Bagaimanapun, memandangkan Pas bukan lagi memperjuangkan Islam dan sebaliknya beralih kepada “kebajikan”, maka pro-erdogan dilihat lebih dominan dalam menentukan pendirian Pas. Pas kini lebih memihak kepada Kristianiti atas dasar kebajikan kepada penganut agama lain.

Dalam ertikata lain, Pas kini menerima kesamarataan agama. Inilah yang dimahukan oleh penyokong IFC dan DAP yang mahu Islam dan bangsa Melayu hilang keistimewaan di negara ini. Itu kesimpulan yang kita dapat lihat dalam usaha Pas yang cuba mempolitikkan soal kesucian aqidah umat Islam pada isu ini.

Mengapa Pas jadi begitu? Sedangkan kita tahu sebelum ini bahawa Pas cukup sensitif kepada mana-mana gerakan yang tidak Islamik dan mencemar aqidah umat Islam. Ini adalah kerana Pas hanyalah sebuah parti politik dan tidak lebih dari itu. Pas memperjuangkan politik dan bukannya Islam. Sebab itulah kita lihat Pas lebih mengutamakan undi dari golongan Cina dan India Kristian dengan menyebelahi agama Kristian itu.

Pendirian Pas ini sangat dikesali oleh ramai pihak. Bukan hanya UMNO, malah orang-orang Pas sendiri memberontak di dalam hati mereka melihat dasar dan tindakan pemimpin mereka yang membelakangkan kepentingan aqidah umat Islam yang semakin dicabar oleh golongan mubaligh Kristian. Ramai yang terbakar dengan Khalid “Gereja” di Shah Alam, namun mereka terpaksa pendamkan kerana “tahaluf siyasi”, satu terma yang meng”halal’kan cara meskipun ia terbukti mencemar dan merugikan Islam di Malaysia.

Sejak Pakatan Haram mengambil beberapa kepimpinan negeri, banyak dasar yang dilakukan oleh mereka yang menyebabkan Islam rugi. Antaranya ialah melarang bacaan Al-Quran melalui corong masjid, merampas dan menjual tanah wakaf orang Islam, dan yang paling baru ialah mengenai gerakan penyebaran dakyah Kristian di sekolah-sekolah rendah yang melibatkan anak-anak orang Islam.

Mahu tidak mahu, kita harus sedar tentang penyebaran dakyah Kristian secara halus ini. Ia berlaku tidak jauh dari tempat tinggal kita, iaitu di Parlimen Seputeh. Ini kawasan di bawah jajahan Teresa Kok (DAP). Mungkin Teresa fikir, dia adalah “Mother Theresa” di Malaysia?

Anak-anak dari kalangan golongan Melayu Muslim yang hidup dhaif di kawasan setinggan itu “dibeli” dengan momokan tiusyen percuma di sekolah, namun tenaga pengajarnya dari golongan Kristian yang kurang ajar telah menyerapkan “saya cintakan Kristian” kepada anak-anak tahun 1 hingga tahun 6 di sekolah tersebut.

Pada saya, ini adalah satu tindakan kurang ajar dan mencemar kewibawaan serta keistimewaan Islam sebagaimana yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan, artikel 11(4). Puak-puak pelampau Kristian ini perlu diambil tindakan tegas oleh pihak berkuasa, termasuk JAKIM dan KDN. Jika dibiarkan, ia mampu mencetus krisis agama yang mungkin berlakunya perkara-perkara yang tidak diingini.

Saya pasti, jika isu ini melibatkan kepentingan bangsa Cina, sudah tentu DAP, MCA dan Gerakan ada senada dalam mempertahankan kepentingan mereka tanpa mengira fahaman politik masing-masing. Namun, bila perkara seperti ini berlaku, yang melibatkan kepentingan Islam dan aqidah umatnya, apakah UMNO dan Pas enggan bergabung dan senada dalam mempertahankan hak Islam dan kepentingan aqidah umat Islam sebagaimana yang termaktub dalam perlembagaan?

Pada saya, UMNO wajar mengambil tindakan mempertahankan Islam yang diberikan keistimewaan eksklusif menurut apa yang telah dipahat di dalam perlembagaan. Dan kemudiannya, Pas wajar menyokong UMNO dalam hal ini dan membelakangkan kepentingan politik masing-masing.

Jika dulu ketika di zaman Allahyarham Ustaz Fadhil Noor, Pas boleh senada dengan UMNO mengenai hal umat Islam di Palestine, mengapa pula mereka tidak boleh senada dengan UMNO dalam hal Islam dan umatnya di negara sendiri? Langkah awalnya, Pas harus berhenti dari cuba menjadi “hero” dalam isu ini. “Hero” Islam apa kalau tunduk pada Kristian? Ada perlembagaan pun tak reti pakai..!

Persoalan ini perlu ditamatkan dengan penyatuan yang senada demi kepentingan Islam di Malaysia. Apatah lagi Islam dicabar ketika umatnya sedang menjalani ibadah Ramadhan Al-Mubarak ini. Pas dan UMNO harus mengambil keberkatan bulan yang mulia ini untuk bersatu mempertahankan Islam dan perlembagaan negara tanpa kompromi. Pada saya, itulah jalan terbaik untuk menyelesaikan hal ini.

Wallahua’alam.

myKMU.net

No comments:

Post a Comment