Sunday, November 6, 2011

LGBT & Seks Bebas..., Apa Komen Dr Wan Azizah...?

Tiada pendirian rasmi Parti Keadilan Rakyat (PKR) terhadap isu penganjuran program promosi seks bebas atau apa yang dipanggil sebagai Seksualiti Merdeka.

Pemimpin utamanya, Anwar Ibrahim yang juga ketua pembangkang, berdiam. Begitu juga dengan Wan Azizah Wan Ismail, Azmin Ali dan Nurul Izzah. Isu-isu lain mereka lantang dan cepat respons tetapi berbeza kali ini. Apakah mereka menyokong program itu atau menentang, adalah tidak pasti.

Ini mencetuskan tanda tanya ramai. Lebih-lebih lagi Anwar pernah dua kali dihadapkan ke mahkamah atas tuduhan liwat. Beliau turut dikaitkan dengan isu rakaman video seks bersama wanita dipercayai pelacur asing.

Seandainya PKR tidak mengambil pendirian, ia juga sesuatu yang pasti menjadi perhatian analisis. Kita tunggu.

Rakyat daripada pelbagai kaum, badan bukan kerajaan (NGO) dan pemimpin semua agama telah menyatakan bantahan kepada penganjuran program promosi seks bebas, Seksualiti Merdeka.

Majlis Peguam dan bekas pengerusinya, S. Ambiga (perancang perhimpunan haram 9 Julai) menjadi tumpuan kemarahan ramai kerana mereka adalah di antara penganjur program itu.

Gelombang bantahan itu akhirnya memaksa penganjur menghentikan acara awam berkaitan program tersebut. Bagaimanapun penganjur tetap mempertahankan tindakan mereka untuk memperjuangkan hak golongan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT).

Read more..., please click here

No comments:

Post a Comment