Tuesday, March 20, 2012

Anwar Ibrahim Ketawaa..... Haaa Haaaaa Haaaaaa

Nampaknya, dua tokoh kepimpinan tertinggi PAS berbalah dan bergaduh sesama sendiri atas isu Israel yang timbul berpunca dari Anwar Ibrahim, “bakal Perdana Menteri” (mungkin PM Israel kot?).

Nik Aziz dalam kenyataan media rasminya yang disiarkan oleh Harakahdaily selepas bertemu dengan Anwar bagi memperjelaskan sokongan PKR kepada perlindungan dan pengiktirafan parti itu terhadap kewujudan negara Israel telah mengeluarkan kenyataan seperti berikut…

“Justeru pada saya, adalah haram bersekongkol dengan pihak Israel dalam apa bentuk hubungan sekalipun”.

-Nik Abdul Aziz Nik Mat.PNB Darby Park, Kuala Lumpur. 29 Rabi’ul Awal 1433 H | 22 Februari 2012

Melalui kenyataan tersebut, adalah jelas sekali bahawa Mursyidul Am PAS itu bertegas dan menyimpulkan fatwanya bahawa adalah HARAM untuk terlibat dengan pihak Israel dalam apa sebarang bentuk, cara atau modus operandi pun dengan pihak Israel.

Dalam kenyataan tersebut, Nik Aziz langsung tidak meletakkan sebarang terma secara spesifik sama ada Israel, Zionis atau apa jenis bangsa Israel sekali pun. Dalam ertikata lain, umat PAS dilarang sama sekali terlibat dengan suku sakat yang bersangkut paut dengan nama Israel.

Kebiasaannya, “fatwa” dari Mursyidul Am PAS ini adalah muktamad bagi para penganut agama PAS dan sebarang penolakan atau bantahan terhadap “fatwa” dari pemimpin tertinggi parti itu boleh dipecat serta merta dan “ditarik balik tiket ke syurga”nya.

Namun, kenyataan tersebut jelas bercanggah dan sangat bertentangan dengan kenyataan Presiden PAS, Abdul Hadi Awang, yang juga merupakan seorang lagi “tuan guru agama PAS”, yang dilaporkan Malaysiakini telah berkata…

“Pendekatan kita (ialah) boleh bekerjasama dan berniaga dengan bukan Islam (termasuk Yahudi) tetapi ia mestilah terhad kepada kaum itu sahaja dan bukannya dengan fahaman Zionis,”

- Abdul Hadi Awang, SACC, Shah Alam. 17 Mac 2012

Dengan “fatwa” dari pemimpin “second level” PAS ini, ia secara automatiknya dilihat cuba membatalkan atau ‘menasakh mansukhkan fatwa” yang telah dikeluarkan oleh pemimpin nombor wahid PAS, iaitu Nik Aziz Nik Mat.

Persoalannya, apakah “fatwa” pemimpin yang tahapnya lebih bawah dari pemimpin tertinggi PAS itu mampu membatalkan “fatwa Nabi PAS”? Mustahil bukan?

Perumpamaannya, Rasulullah SAW tidak pernah pun membatalkan kalamullah atau firman Allah SWT di dalam kitab suci Al-Quran. Itu perkara jelas yang tidak perlu dipertikaikan.

Namun memandangkan perkara tersebut telah berlaku, dikhabarkan bahawa kedua pemimpin PAS itu sedang di dalam keadaan “terkunci”. Masing-masing dikatakan takut sekiranya isu perbalahan “fatwa” ini dapat dikesan…

Nah! Perkara ini bukan ditimbulkan saya. Ia telah menjadi rungutan para “penganut agama PAS” sendiri!

Baru-baru ini saya berkesempatan untuk berborak panjang dengan beberapa pemimpin muda PAS di peringkat akar umbi. Semuanya lulusan universiti dari Timur Tengah dan ada juga yang memiliki master dari Universiti Al-Azhar serta fasih berbahasa Arab.

Meskipun hampir “tergeliat lidah” saya berbicara dengan mereka, saya gagahkan juga demi mendengar rintihan sahabat-sahabat tersebut. Menariknya, semua sahabat-sahabat saya itu menyebelahi “fatwa” Hadi Awang berbanding Musyidul Am PAS..!!!

Jadi macamana? Siapa yang menang dalam pergaduhan pucuk pimpinan tertinggi PAS ini? Nik Aziz atau Hadi? Tapi rasanya kalau bertumbuk pun, mungkin Nik Aziz akan masuk ICU lagi kot? Sekali Hadi hempap, mau muntah darah lagi Nik Aziz tu..

sumber - myKMU.net

1 comment:

  1. dalam pakatan sendiri pun ada wakil rakyat keturunan yahudi...
    teresa cock...tu asal usul dia yahudi...tanya la ustaz google....jgn tanya ostad pas...jumpa ustaz google kemudian type nama teresa cock...ustaz google akan cerita dan bgtau kat mana nk siasat asal usul teresa cock.

    ReplyDelete