Sunday, February 12, 2012

BN Akan Terus Kekal....

Tun Dr. Mahathir Mohamad yakin Barisan Nasional (BN) mampu bertahan sebagai parti pemerintah dengan syarat semua pemimpinnya bersikap lebih bertanggungjawab membela nasib rakyat.

Hakikatnya, beliau berkata, kelangsungan BN amat bergantung kepada keupayaan pemimpinnya untuk memberi kebahagiaan kepada rakyat dan bukannya menjadikan kedudukan mereka batu loncatan untuk hidup mewah.

“Nanti kita tengok, kalau BN sedar dan betulkan diri, mungkin BN boleh kekal. Mereka harus sedar bahawa menjadi pemimpin tidak bermakna mereka boleh hidup senang-lenang.

“Mereka kena tentukan rakyat mendapat kebahagiaan hidup daripada kepimpinan, saya yakin BN akan survive,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Antarabangsa; Kepimpinan dan Perubahan Sosial Dalam Dunia Islam di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) di sini, hari ini.

Beliau mengulas kenyataan pemerhati politik, Ong Kian Ming yang mengatakan BN tidak akan dapat mempertahankan mandat rakyat pada Pilihan Raya Umum ke-13 yang disiarkan portal propembangkang, Malaysiakini.com.

Jelasnya, walaupun BN menunjukkan prestasi yang semakin baik, para pemimpin harus mengambil iktibar daripada kemerosotan sokongan pada PRU-12 lalu.

“Kita nampak macam mana prestasi mereka pada pilihan raya 2008. Sebelum itu UMNO mendapat 90 peratus sokongan daripada rakyat kerana rakyat masih mempunyai kepercayaan,” katanya.

Kemerosotan itu menurutnya, ada kaitan denganbeberapa perkara yang berlaku di dalam kerajaan antara 2004 dan 2008 sehingga rakyat tidak berpuas hati dengan BN dan parti-parti komponennya.

“Kita kena ingat seorang pemimpin yang terlalu mementingkan anak dan menentukan apa semua, orang itu tidak akan dipilih.

“Keadaan semakin baik sekarang, cuma agak susah nak perbaiki benda yang sudah rosak,” katanya.

Diminta mengulas kenyataan Tan Sri Abdul Kadir Sheikh Fadzir berhubung dakwaan wujudnya rasuah politik di dalam UMNO, beliau tidak menafikan perkara itu wujud.

“Ini adalah beberapa perkara di dalam UMNO yang menimbulkan masalah kerana pemimpin tidak dipilih berdasarkan kemampuan tetapi kemampuan untuk membayar.

“Saya tidak bersetuju dengan Abdul Kadir, tetapi itu adalah fakta,” katanya.

No comments:

Post a Comment