Wednesday, February 29, 2012

Jauhilah Diri Anda & Keluarga Anda Dari Parti Pas...! Semakin Sesat....



Pas bersedia menerima seorang Timbalan Presiden daripada kalangan bukan Islam sekiranya ia satu keperluan dan ada tuntutan seperti yang
dilakukan parti Ikhwanul Muslimin di Mesir.

Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Dr Dzulkefly Ahmad (gambar) berkata, dalam Islam, terdapat dua perkara iaitu perkara tetap dan perkara yang boleh berubah, contoh yang boleh berubah adalah perkara politik.

Menurutnya, Pas tidak terlalu taksub dengan berkeras mengatakan orang bukan Islam tidak boleh memegang jawatan tertinggi parti.

Namun jelas Ahli Parlimen Kuala Selangor ini, kata putus akhir hanya
akan ditentukan oleh Majlis Syura dan Muktamar Pas.

“Itu kelebihan Islam kerana mampu menangani perubahan-perubahan zaman sehingga hari kiamat, maknanya Islam memberi izin kepada kita (untuk menerima Timbalan Presiden) dari bukan Islam,” katanya pada Wacana Sinar Siri Ke-11 di sini, hari ini.

Pada pilihan raya umum Mesir baru-baru ini, Parti Kebebasan dan Keadilan yang ditubuhkan Ikhwanul Muslimin telah memenangi pilihan raya itu. Parti tersebut diterajui Dr Mohd Mursi yang juga Pimpinan Pusat Ikhwanul Muslimin.

Antara pimpinan tertinggi Parti Kebebasan dan Keadilan adalah seorang
Kristian, Dr Rafiq al-Habib yang memegang jawatan Timbalan Presiden II.

Ditanya adakah perubahan itu bermula dengan penubuhan Dewan Himpunan Penyokong Pas, Dzulkefly berkata, ia adalah salah satu transformasi yang sentiasa dibawa Pas.

“Dalam Islam, perkara urus tadbir amat terbuka, apapun kami bersedia menerima perubahan ini mengikut keperluan dan kepentingan,”
katanya.

- SINAR HARIAN

Parti Ikhwanul Muslimin berlainan dengan Pas, Ikhwanul Muslimin adalah hai'ah jaamiah iaitu sebuah organisasi menyeluruh dan bukan semata-mata parti politik. Bila terlibat sebagai parti politik seperti juga di Jordan, Ikhwanul Muslimin menubuhkan parti politik ie Freedom and Justice Party (FJP), dan melantik Coptic Christian intellectual Rafiq Habib sebagai naib president bukan timbalan presiden.

Strategi Ikhwanul Muslimin amat berbeza dengan Pas kerana Ikhwanul Muslimin adalah jamaah induk ummah, bergerak seluruh dunia, lebih dari 70 buah negara. Berbeza dengan Pas, terpaksa memikul dua peranan sekali gus tanpa menubuhkan sayap parti politk memandang keadaan dan suasana Mesir/Arab dan Malaysia adalah berlainan.

Tambahan pula, PAS bukan cabang Ikhwanul Muslimin, justeru Ikhwanul Muslimin mempunyai syarat keahlian sedang FJP terbuka.

Kemungkinan juga Dr Dzul ingin menjadikan Pas seperti Freedom and Justice Party (FJP), dan beliau berwala' dengan jamaah induknya IRC..???

Tetapi kami pewaris PAS akan jadi apa..???
Apakah kami terpaksa berintima' dengan tabligh..??? Ataupun Arqam.???

Ataupun kami kembali ke pondok dan berbincang semula penglibatan kami dengan jamaah islamiyyah yang mana satu atau perlu kami tubuh yang baru..??

PAS sudah jadi hanya wadah politik bukan jamaah islamiyyah...!!!

KL Boyz Channel

No comments:

Post a Comment