Saturday, June 23, 2012

Anwar Ibrahim Bertanding Di Selangor.... Lim Kit Siang Cuba Tawan Kerus Parlimen Segamat.

Menyedari bahawa beberapa kubu kuat tradisi Barisan Nasional perlu ditawan untuk mengambil alih kerajaan persekutuan pada pilihan raya umum akan datang, adalah dipercayai bahawa pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat merancang untuk bergerak keluar dari kerusi selamat di kawasan-kawasan mereka dan bertanding di kerusi utama parlimen yang kini dipegang oleh BN.

Strategi ini adalah perlu jika Pakatan Rakyat mahu memenangi sekurang-kurangnya 110 kerusi untuk membentuk kerajaan persekutuan yang seterusnya seperti yang ditekankan oleh Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim.

Sebagai langkah pertama strategi ini di seluruh negara, kerusi Parlimen Pandan di Selangor yang kini dipegang oleh bekas Presiden MCA, Ong Tee Keat telah dikenal pasti dan pengarah strategik PKR Rafizi Ramli telah dinamakan sebagai calon Pakatan Rakyat, minggu lalu.

Satu lagi langkah strategik yang sedang dipertimbangkan adalah meletakkan supremo DAP, Lim Kit Siang di Segamat, Johor, yang dianggap selama ini sebagai kerusi yang selamat bagi BN.

Kerusi itu kini dipegang oleh MIC selama beberapa penggal dan kini ahli parlimennya adalah Dr S Subramaniam, Menteri Sumber Manusia dan Timbalan Presiden MIC.

Segamat mempunyai 44873 pengundi Cina membentuk komposisi kaum iaitu 47%, Melayu 43% dan India 10%.

Ia adalah tempat duduk yang ideal untuk Kit Siang untuk merampasnya daripada BN.

DAP sentiasa bertanding di kerusi ini tetapi tidak pernah menang walaupun sekali.

Sekiranya bertanding, dijangkakan Kit Siang pasti dengan mudah akan meraih majoriti undi Cina dan dengan sokongan sedikit daripada PKR, PAS dan pengundi India dia akan mudah mencapai kemenangan.

Seorang pemimpin MIC dari Segamat berkata: "Untuk beberapa ketika terdapat desas desus bahawa naib presiden PKR Chua Jui Meng akan bertanding di Segamat dan akhir-akhir ini terdapat akhir-akhir ini cakap-cakap bahawa Kit Siang akan menentang Subramaniam."

"Hanya orang yang berkaliber seperti Kit Siang akan dapat memenangi Segamat. Ia akan menjadi satu tugas yang sukar bagi pemimpin DAP biasa untuk menang kerana Subramaniam adalah seorang menteri Kabinet. "

Pada tahun 2008, Subramaniam memenangi kerusi Segamat oleh majoriti hanya 2991 undi.

Oleh itu, ia tidak akan menjadi sukar untuk Kit Siang menambah undi yang akan menyokong DAP.

Sebagai perbandingan, bagi kerusi Ipoh Timur yang diwakilinya sekarang, kerusi majoriti Cina di Perak, dengan mudah boleh dimenangi oleh calon DAP mana-mana lain atau pendatang baru.

Pada tahun 2008, Kit Siang telah memenangi parlimen Ipoh Timur dengan majoriti yang sangat memberangsangkan iaitu 21,942 undi, bertambah sebanyak lebih 7000 undi daripada yang diperolehinya pada 2004.

Langkah Kit Siang juga sejajar dengan strategi Pakatan Rakyat mengisytiharkan Johor sebagai negeri barisan hadapan pembangkang (southern tsunami) dalam pilihan raya umum akan datang.

Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub dijangka bertanding di Johor pada pilihan raya umum ke-13 kerana ia adalah negeri asalnya sendiri.

Pemimpin lain yang dijangka bertanding di Johor ialah Chua Jui Meng, bekas menteri kesihatan dan bekas Ahli Parlimen Bakri, Johor.

Secara tradisi, Bakri yang ditandingi oleh DAP, Chua berkata beliau sebenarnya mengintai parlimen Gelang Patah yang mempunyai 54% pengundi Cina.

PKR bertanding di kerusi itu pada tahun 2008 tetapi kalah di tangan Barisan Nasional.

Dengan langkah-langkah ini yang dijangkakan, Johor, yang sentiasa dianggap sebagai kubu kuat BN akan menjadi negeri tumpuan untuk Pakatan Rakyat dalam pilihan raya.

Anwar Bergerak Ke KL Atau Selangor?

Begitu juga pemimpin PKR juga dikatakan berkomplot secara rahsia untuk menggulingkan pemimpin-pemimpin utama Umno dengan bergerak keluar dari kerusi tradisional selamat.

Satu contoh klasik ialah anak perempuan Anwar, Nurul Izzah yang berjaya menewaskan Shahrizat Jalil di Lembah Pantai pada tahun 2008 dan menang sebagai 'giant killer' dengan majoriti 2895 undi.

Sejak Permatang Pauh dianggap sebagai kerusi yang selamat untuk PKR, Anwar sendiri boleh bergerak untuk bertanding di Kuala Lumpur atau Selangor, menurut sumber PKR.

Anwar boleh bertanding di Sepang atau Sabak Bernam di Selangor yang kini dipegang oleh BN dan yang dipertandingkan oleh PKR pada tahun 2008.

Nurul Nuha, anak perempuan kedua Anwar, mungkin bertanding di Permatang Pauh dan akan dibantu oleh ibunya yang juga Presiden PKR, Dr Wan Azizah Wan Ismail yang dirinya adalah bekas ahli parlimennya.

Wan Azizah tidak dapat bertanding bagi kerusi Parlimen selama lima tahun sejak beliau meletak jawatan sebagai Ahli Parlimen pada tahun 2009 untuk membuka jalan kepada suaminya bertanding di Permatang Pauh.

Sumber-sumber Pakatan berkata salah satu sebab mengapa pemimpin utama pembangkang memilih untuk meninggalkan kerusi selamat mereka adalah bahawa mereka boleh bergerak di seluruh negara untuk berkempen bagi pihak masing-masing tanpa perlu bimbang mengenai kerusi yang mereka wakili sekarang.

Jika mereka memilih untuk kekal, maka mereka akan tenggelam di kawasan mereka sendiri dan tidak akan dapat memberi sumbangan kepada parti komponen mereka masing-masing di kawasan sengit yang lain.

Walau bagaimanapun, jika kubu utama tradisional BN tidak ditawan, maka Pakatan Rakyat tidak akan mampu untuk mendapatkan jumlah kerusi yang diperlukan untuk membentuk kerajaan persekutuan yang baru.

Satu-satunya cara untuk melakukan ini adalah dengan meletakkan 'meriam besar' Pakatan Rakyat untuk bergerak keluar dari tempat selamat mereka untuk menumpaskan pemimpin-pemimpin BN di kubu kuat mereka selama ini.

1 comment:

  1. asalam..

    mohon share kat blog saya sebagai rujukan

    wasalam

    ReplyDelete