Friday, October 7, 2011

Anwar Ibrahim Sakit Belakang TAK Dapat Hadir Gay Film Festival @ Jakarta....

Berita yang tidak sedap didengar datang dari Jakarta Selatan, setelah berulang-ulang kali diprotes acara Q! Film Festival, sebuah festival filem yang mengangkat dan berkempen wacana lesbian, gay, bisexual, dan transgender (LGBT) kembali berlangsung.

Untuk tahun ini, rupanya acara ini sudah berlangsung enam hari sejak dibuka pada hari Jumaat malam, (01/10/2011) lalu. Ada alasan tersendiri mengapa acara ini sepi dari pemberitaan. Rupanya pihak terbabit masih dibayangi rasa takut. Tahun lalu, acara yang sungguh amoral ini sempat diprotes oleh Front Pembela Islam.

"Saya sedang dalam perjalanan ketika menerima mesej SMS daripada beberapa rakan yang mengatakan bahawa FPI itu memprotes di depan Goethe-Haus," kata Jeffrey Sirie, kepada thejakartaglobe.com ketika menghadiri malam pembukaan festival tersebut di perpustakaan Nasional

"Mereka memberitahu kepada saya supaya tidak datang," tambah Jeffrey mengingati aksi Front Pembela Islam (FPI) setahun lalu.

Untuk mengelakkan kes seperti kes tahun lalu berulang, pihak penganjur ditugaskan memasang iklan seminimum mungkin dan tidak menunjukkan poster atau sepanduk di tempat acara berlangsung. Mereka juga telah menyukarkan pengunjung untuk mengakses jadual tayangan filem di laman web kumpulan ini yang beralamat di www.q-munity.org, dengan cara meminta alamat e-mel, menerbitkan kata laluan dan meminta pengguna untuk meluluskan syarat sebelum memasuki tempatnya.

Penganjur juga seperti mengelak dari peliputan media sebelum acara pembukaan. Untuk peserta seperti Jeffrey, suasana tenang itu tidak hanya mengecewakan bagi komuniti LGBT, tetapi juga sebuah komentar putus asa pada keadaan hak asasi manusia di negara itu.

Tiga tahun lalu, festival ini diadakan di pawagam tempatan. Untuk tahun ini, acara akan disebar di berbagai tempat budaya. Menurut John Badalu, pengasas organisasi Q-munity berharap agar pada masa depan, festival seperti ini akan mampu menarik minat orang ramai , termasuk masyarakat kelas bawahan.

Meninaputri Wismurti, bekas wartawan majalah remaja Gadis, berkata proses untuk memilih filem untuk festival tahun ini bermula pada Februari. Beberapa main balik akan disertai dengan perbincangan dengan pembuat filem dan Kontras, sebuah kumpulan yang menumpukan mempromosikan hak asasi manusia (HAM), katanya.

Rusli Eddy, penganjur festival filem dan menyokong Q! Film Festival sejak tahun 2002, mengatakan acara seperti ini harus dijalankan, walaupun ada kontroversi.

"Ini adalah festival yang merayakan perbezaan dan toleransi. Tidak peduli seberapa besar atau kecil, perlu untuk terus ditunjukkan di dalam masyarakat," ujar Rusli dipetik theJakartaglobe.

Sebagaimana dikutip laman salihara.org, untuk membangunkan jangkauannya, sejak beberapa tahun yang lalu, filem-filem seperti ini telah dimainkan di lebih daripada 10 bandar di Indonesia dan mengadakan pelbagai program lain seperti pameran seni rupa, penerbitan buku dan workshop film.

Ketika ini, Q! Film Festival merupakan festival filem bertema lesbian dan gay (LGBT) yang terbesar di Asia.Selain dimainkan di Salihara, Q! Film Festival juga akan dilaksanakan di CCF Salemba, Erasmus Huis, ruangrupa, Kontras, Kineforum dan Galeri Foto Jurnalistik Antara.

No comments:

Post a Comment