Friday, October 14, 2011

Datuk Sri Najib Mahu Malaysia-Indonesia Cari ‘PELESIT Rosak Hubungan Dua Hala’

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mahu Malaysia dan Indonesia mencari “pelesit” yang cuba merosakkan hubungan mesra dan rapat anatara kedua-dua negara itu.

Sambil menyatakan hubungan baiknya dengan pucuk pimpinan negara jiran itu, Najib berkata kedua-dua negara perlu rapatkan hubungan dan mesti bersatu.

“Rapatkan hubungan, jangan ikut emosi (dengan) kepung kedutaan kita, kita mesti bersatu, apa gunanya kalau ada dalang-dalang yang sanggup merosakkan hubungan yang begitu mesra,” katanya semasa berucap merasmikan Konvensyen Dunia Melayu, Dunia Islam (DMDI) Ke-12 di sini malam tadi.

Najib berkata jika kedua-dua negara saling membantu, beliau yakin hubungan antara Malaysia dan Indonesia dapat dijalinkan dengan lebih erat lagi.

Beliau turut berharap DMDI dapat memainkan peranan membantu menyelesaikan masalah yang timbul melibatkan kedua-dua negara.

Ucapannya merujuk kepada insiden Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta menjadi sasaran demonstrasi oleh kumpulan penduduk Indonesia termasuk Laskar Merah Putih berhubung isu sempadan Malaysia-Indonesia.

Isu sempadan itu ditimbulkan Timbalan Ketua Suruhanjaya 1, Dewan Perwakilan Rakyat Tb Hasanuddin, minggu lepas yang mendakwa Indonesia kehilangan 1,400 hektar di Camar Bulan dan 800 meter garis pantai di Tanjung Datu kononnya diambil secara haram oleh Malaysia.

Bagaimanapun, empat menteri Indonesia termasuk Menteri Luar Marty Natalegawa dilaporkan menafikan dakwaan itu kerana ia tidak berasas.

Semalam adalah hari kedua berturut-turut demostrasi diadakan di hadapan Kedutaan Besar Malaysia berhubung itu selepas kumpulan Forum Betawi Rempug (FBR) berbuat demikian kelmarin.

TERKINI....!

Tentera Indonesia Sah Malaysia TAK Curi Tanah Indonesia

Panglima Tentera Nasional Indonesia (TNI) Laksamana Agus Suhartono hari ini memberitahu Dewan Perwakilan Rakyat (DPR) Indonesia bahawa tidak ada wilayah Indonesia di Camar Bulan dan Tanjung Datu, Kalimantan Barat, yang diambil oleh Malaysia.

Katanya para anggota TNI mengawal wilayah perbatasan di Kalimantan Barat sesuai dengan perjanjian Indonesia-Malaysia dan kesemua pos penjagaan di perbatasan dilengkapi data koordinat untuk setiap penanda sempadan.

“Kalau pada masa rondaan ditemui penanda pada kedudukan berbeza, secara bersama ia akan dikembalikan ke koordinatnya,” kata beliau pada satu sesi perjumpaan dengar pendapat dengan Suruhanjaya I DPR di sini hari ini.

Dipetik laporan Bernama online, katanya, penegasan itu adalah berdasarkan laporan dari Panglima Daerah Tentera XII Tanjungpura, Maj Jen TNI Geerhan Lantara, yang telah melakukan tinjauan di kawasan yang didakwa berlakunya perbuatan itu.

Isu sempadan Malaysia-Indonesia ditimbulkan oleh Timbalan Ketua Suruhanjaya I DPR, TB Hasanuddin dari Parti Demokrasi Indonesia Perjuangan (PDI-P), yang mendakwa kononnya wilayah Camar Bulan seluas hampir 1.500 hektar dan wilayah Tanjung Datu seluas 800m garis pantai telah diambil oleh Malaysia secara haram.

Suhartono juga berkata laporan oleh media tempatan mengenai pengambilan wilayah Indonesia oleh Malaysia di kawasan terbabit telah memberi kesan psikologi kepada anggota tentera Indonesia bertugas mengawal sempadan di kawasan itu.

“Laporan-laporan berita ini seolah-olahnya mengecilkan tugas dan menidakkan peranan prajurit TNI di kedua-dua kawasan itu. Prajurit gundah kerana seolah-olah mereka tidak menjalankan tugas dengan baik,” katanya.

Beliau menjelaskan bahawa anggota TNI sering mengadakan rondaan bersama dengan anggota Angkatan Tentera Malaysia (ATM) di wilayah perbatasan yang berkaitan.

1 comment:

  1. Rasa-rasanya tuan "PELESIT" tersebut dinegara ini kita semua dah tahu. Apa yang kita mahu ialah "TOK MOH" yang terbaik bagi menghapuskan pelesit tersebut. Perbuatan menghasut diluar negara adalah satu perbuatan serius mengkhianati negara. "Esponade" ini boleh menyebabkan negara jadi hururhara dan berperang dengan negara jiran. Hapuskan segera petualang negara seperti ini.

    ReplyDelete