Saturday, August 4, 2012

KRISIS AIR SELANGOR : SIAPA PEMBELA SIAPA PENGKHIANAT ?


Kerajaan Persekutuan telah membuat perkiraan sejak beberapa tahun lalu bahawa Lembah Klang akan mengalami krisis air pada tahun 2014.


Semuanya kerana seperti yang semua sedia maklum setiap hari jumlah penduduk Lembah Klang makin meningkat , perindustrian semakin pesat dan bilangan rumah-rumah juga semakin meningkat.

Menyedari masalah yang akan timbul dan tidak mahu krisis air seperti tahun 1998 berulang kerana ianya boleh menjejaskan kehidupan seharian rakyat serta boleh menjejaskan ekonomi negara, maka kerajaan telah mengambil langkah segera pada masa itu dengan rancangan untuk membina sebuah loji rawatan air yang baru di Hulu Langat yang dinamakan Loji Langat 2.

Bagaimanapun usaha Kerajaan Persekutuan terencat selepas berlaku pertukaran kerajaan yang memerintah Selangor pada PRU 12 tahun 2008. Kerajaan PKR pimpinan Khalid Ibrahim yang memerintah Selangor cuba menghalang pembinaan Loji Langat 2.


Bukan setakat menghalang, malah keseluruhan anggota Exco nya dikerah untuk mengelirukan rakyat Selangor dan Malaysia berhubung krisis air yang bakal berlaku. ...


Mereka cuba kelirukan rakyat dengan mengatakan krisis air tidak akan berlaku kerana Selangor mempunyai air yang cukup.

Pertengahan bulan Julai, Ronnie Liu membawa sekumpulan wartawan berkunjung ke empangan-empangan yang menyimpan air untuk kegunaan rakyat Lembah Klang dan menunjukkan kesemua empangan penuh dengan air. Sila lihat di
sini.

No comments:

Post a Comment