Tuesday, April 21, 2009

NGA Buat Hal Lagi, Tapi Depan Tok Guru

Apa nak jadi dengan pemimpin Parti Islam kita nie..??

Dua malam lepas, bertempat di markaz PAS Taman Melewar Gombak, Nga Kor Ming siapa tak kenal? Most controversial DAP leader dari Perak, sekali lagi seperti mencabar kesabaran orang melayu, dia buat hal lagi…!!!!!!!!!
Seperti langsung tak hormat betepa sensitifnya isu agama kita, Nga membaca lagi potongan ayat suci Al Quran, siap dengan terjemahannnya. Yang menyedihkan ialah, dia buat depan Orang Nombor Satu Parti PAS, Tok Guru Nik Aziz, dan kalau kita tengok dari petikan video clip http://www.malaysiakini.tv/video/16968.html memang very clear ada tunjuk ‘positive reaction’ Nik Aziz as though he gave his blessing… Tambah geram dan rasa nak terbakar hati nie bila tengok audience dalam dewan yang pakai mini telekung dan kopiah bukan main bertepuk tangan! Bangangnya mereka mereka nie

Apa yang dilakukan oleh Nga Kor Ming nampak seperti dia dah jadi artis dihati umat PAS dalam dewan Taman Melewar pada malam tu, siap berpantun sebelum baca ayat ayat suci Al Quran.

Nga Kor Ming Tekun Belajar
Baca Al Quran Tidak Bersalah
Jika Silap Pohon Tunjuk Ajar
Pimpinan Semua Bangsa Baru Terserlah

In my opinion, kalaulah sedang berlangsung majlis agama seperti dialog dengan bakal bakal mualaf bersama wakil wakil ustaz yang ada qualifications mengajar, bolehlah diterima akal jika ada seorang bukan islam cuba hendak mendalami Al Quran kita dengan usaha membaca tafsirannya, betul tak..?

Tapi, dalam kes ini, ianya berlaku dalam satu political event, ceramah politik..!!! Bodohnya umat PAS yang mengangguk angguk and worse still siap tepuk tangan, memang buta hatilah golongan yang desperado nie.

Mereka semua seperti buta hati bahawa Nga Kor Ming belum pun lafaz Syahadah, statusnya dah tentulah bukan islam, entah entah dia masih makan babi….., so how could he be standing in front of Muslim audience memberitahu makna dan tafsiran ayat ayat suci Al Quran seperti seorang pendakwah muslim????? Geramnya aku…!!

Yang paling ngeri bila Nga mentafsirkan salah satu potongan ayat yang “menasihatkan” umat umat islam PAS dalam dewan jika mereka sokong pemimpin zalim nescaya nanti mereka akan dijilat oleh api neraka..! Fuyoh, cayalah, seorang yang bukan islam, yang tak pernah lafazkan Allah tuhannya, tak pernah naik saksi bahawa Nabi Muhammad rasul junjungannya, belum pernah dirikan solat, dan tempatnya pun silap silap dalam salah satu neraka, boleh beri peringatan kepada hadirin yang pakai kopiah, yang pakai mini telekung betapa seksanya api nereka itu..??? Nik Aziz pun sama angguk….

Hilang rasa hormat pada Nik Aziz. Memang tepatlah kita labelkan PAS ni parti KLUK KLEK..! Bila kena pada BN hukumnya tak boleh…, tapi bila kena batang hidung mereka, hukumnya halal, semua boleh belaka.. Bila ADUN Bota kata nak join Anwar with PKR, oh that’s ok, it is a democracy decision, tapi bila tiga ADUN Pembangkang di Perak jadi Bebas and support BN, oh tak boleh…!!

Apa nak jadi dengan perjuangan negara Islam PAS sekarang ini..?

26 comments:

  1. percaya lah cakap gap lawyer garang

    kalau ariel sharon atau benjamin nentanyahu baca quran pun pas akan bertakbir !

    MUDAHNYA KENA BELI DENGAN CINA DAP

    ReplyDelete
  2. Salam..

    Ingat saya lagi?
    Cerita beginilah yang saya perlu...,kebenaran!
    Anda berani dan lantang...menegur bukan mengaibkan!!Tegur kerana kelalaian mereka...

    ReplyDelete
  3. SALAM ZIARAH.

    ADA MASA LEH CHAT YM ?

    ADA BENDA NAK BAGITAHU.

    TQ

    ReplyDelete
  4. Salam,

    Kalau Nga tau sgt pasal syurga neraka, dah tentu dia masuk Islam & tak berani gunakan ayat Al-Quran utk tujuan nak glamer.

    Kalau ikhlas, belajarlah perihal Islam. Jika Nik Aziz yakin Nga ikhlas berkenaan Islam, bimbinglah dia. Jgn biarkan Nga terus gunakan ayar Al-Quran untuk main politik.

    ReplyDelete
  5. abang Panglima...,

    ok nanti bila i x bz, i will YM w u k

    ReplyDelete
  6. pinjam posting u nie i bawak ke my blog k..?

    ReplyDelete
  7. salam kak lawyer..
    chewah ngan panglima hehe..

    Kita tukar je Nik Aziz tu dengan Harun Din.
    Nik Aziz ni pun ikut sangat puak erdogan ni.

    betul Pasmuda.. nak belajar Islam biar ikhlas bukan sebab nak dapat manfaat dunia je.

    ReplyDelete
  8. bi lah masalahnya apabila Parti Ajaran Sesat tidak dipantau...patutnya diharamkan terus..

    ReplyDelete
  9. Penyokong2 PAS dah jemu dengar Ustad2 deme ceramah, deme guna puak-puak kafir pulak, ubah selera mendengar. Sebenarnya Allah sedikit demi sedikit telah memberi petunjuk penyelewengan perjuangan PAS, tapi masih ramai umat Islam masih tidak sedar.......

    Deme tidak sedar ini caranya musuh-musuh Islam nak memesongkan umatnya, kelalaian deme ini akan menerima padah yang amat perit......

    ReplyDelete
  10. abang kumbang pun boleh join nanti....

    ReplyDelete
  11. sekarang sapa yg nampak bodoh,?...penganut2 PAS cikgu..seperti gambar di atas..

    ReplyDelete
  12. Astaghfirullah hal azim...

    Apa la yg susah sgt org UMNO ni nk paham..tak slah bg org kafir baca AL-QURAN krn AL-QURAN adalah mukjizat yg diturunkn oleh ALLAH kpd semua manusia bkn org ISLAM sahaja..kerana dlm AL-QURAN itu sendiri mempunyai pelbagai macam ilmu, ilmu agama, politik, ekonomi, ketenteraan, kesihatan, teknologi dan byk lg..bahkan AL-QURAN itu juga mempunyai ayat2 dakwah kpd semua manusia..kerana dlm AL-QURAN, ada ayat yg ditujukan khas kpd umat ISLAM dan ada yg ditujukn kpd semua..cthnya, YA AYYUHALLAZI NA AAMANU (wahai org2 yg beriman bkn wahai org2 UMNO) dan YA AYYUHANNAS (wahai manusia)..wahai manusia bermaksud semua manusia samada ISLAM ataupun kafir..maknanya di sini AL-QURAN itu untuk rujukan semua manusia dan sebagai ilmu dakwah.

    Mengapa kita sibuk buat laporan polis org kafir baca AL-QURAN, sedangkan apa yg lebih menyedihkan kita adalah umat ISLAM sendiri yg lancar bacaannya dengan tajwid dan makhraj yg betul menghina AL-QURAN dgn cara menolak sebahagian ajaran AL-QURAN dan menerima sebahagian yg lain..sedangkan AL-QURAN yg mempunyai 30 juzuk itu WAJIB diamlkan sepenuhnya..sbg contoh penolakan kpd undang2 ISLAM, hudud dan qisas..mengapa takut utk laksanakan walhal ALLAH menyebut dlm AL-QURAN undng2 ALLAH adalah MAHA ADIL dan bersifat mencegah..bukannya undang2 ISA yg MAHA ZALIM yg diperkenalkan oleh org eropah yg sudah tentu kafir..mengapa undang2 manusia kafir diangkat, dijulang dan dijunjung sedangkan undang2 ALLAH, Tuhan Maha Pencipta dan Maha Mengetahui tentang mkhluk yg diciptanya dihina, diejek dan dikesampingkan???[TOLONG JAWAB WAHAI ULAMAK2 UMNO DAN TOK2 MUFTI YANG ADA].

    satu lagi bukti penghinaan terhadap AL-QURAN oleh umat ISLAM adalah pendedahan aurat terutama golongan wanita yg tidak bertudung..jelas dalam AL-QURAN rambut wanita adalah aurat dan sudah tentu aurat WAJIB ditutup oleh umat ISLAM..tetapi jelas yg berlaku di kalangan pemimpin2 wanita negara kita dan isteri2 pemimpin yg tiada segan silu untuk mendedahkan aurat bahkan bersalam-salaman dengan bukan mahram..sedangkan mereka adalah model kpd rakyat..ini suatu penghinaan terhadap AL-QURAN dan satu "PENDERHAKAAN" yg maha dahsyat kpd pencipta, ALLAH SWT, lebih teruk drp derhaka kpd raja..kenapa tdk didakwa mereka ini di mahkamah????atau mereka tdk yakin dgn mahkamah yg ada sekarang dan menunggu utk dibicarakan di mahkamah ALLAH kelak???sedarlah hukuman dan azab ALLAH matlh pedih.

    jika ekonomi ISLAM suatu ketika dulu dilihat mundur dan terkebelakang kerana mengharamkan riba dan apabila dilaksanakan, ia menjadi popular dan boleh diterima oleh semua golongan masyarakat bukan sekadar org ISLAM bahkan golongan kafir juga memuji sistem ekonomi ISLAM yg adil..buktinya sistem kewangan ISLAM tidak sedikit pun terjejas dengan kemelesetan ekonomi dunia yang berlaku hari ini dan sentiasa kukuhdan stabil..ini diakui sendiri oleh pakar2 ekonomi di seluruh dunia termasuklah eropah..begitu jugalah dengan undang2 ISLAM..lasanakan dahulu barulah kita dapat menilai kesannya kerana ia janji ALLAH dan mendapat jaminan daripada ALLAH yang mencipta makhluk-NYA, dan mustahil ALLAH berbohong.

    berbalik kepada isu YB Nga, sepatutnya kita bersyukur kerana golongan bukan ISLAM tidak takut utk mendekati ISLAM sekaligus menafikan dan menolak tuduhan bahawa ISLAM adalah agama pengganas..memang dengan cara mempelajari, mengkaji dan memahami AL-QURAN lah mereka berjinak-jinak mendekati ISLAM kerana ayat2 AL-QURAN adalah ayat2 dakwah..buktinya telah berlaku kpd Saidina Umar Al-Khattab di zaman jahiliyahnya (sila rujuk kembali sirah2 nabi)..dan juga terbukti kpd paderi2 yg mengkaji AL-QURAN utk mengcungkil rahsia2 ISLAM lalu mereka merasa kagum dengan kehebatan ISLAM sekaligus memeluk ISLAM.

    oleh itu, marilah kita sama2 menggalakkan seluruh umat manusia, ISLAM dan bukan ISLAM supaya mereka rajin mempelajari, mengkaji dan memahami AL-QURAN agar umat ISLAM makin bertambah dan makin kuat kerana mengamalkan ISLAM yang sebenar seperti mana diamalkan oleh Rasullullah SAW..dan marilah kita sama2 berdoa kepada ALLAH supaya dibukakn hati dan diberi hidayah kpd golongan bukan ISLAM yang berusaha mempelajari AL-QURAN agar mereka bersama2 kita memeluk ISLAM termasuklah YB Nga Kor Ming bukannya mencerca, menghina, mengejek dan membuat laporan polis kpd beliau..jgn kita melemhkan semangat beliau utk mempelajari dan mendekati ISLAM.

    SEDARLAH WAHAI2 SAUDARA SEISLAMKU DARI UMNO..MARILAH KITA MEMARTABATKAN AGAMA ISLAM DI BUMI MALAYSIA YANG BERTUAH INI BUKAN SIBUK MEMPERJUANGKAN AGENDA KETUANAN MELAYU ANDA SAHAJA.

    ReplyDelete
  13. wahai remaja kesal....,

    memanng patut la kau nie kena kesal, sebab susah nak faham yg nga kor ming tu bukan sedang mendalami ilmu al quran...

    very simple jer!
    kalau lah nga kor ming tengah hadiri majlis ilmiah agama, dia dah tekad nak belajar ilmu agama islam, then ok la, lain cerita nyer...

    memang la kau golongan kesal...,
    tak nampak ker, ustaz nga kor ming kau tu tengah dalam ACARA CERAMAH POLITIK..., ape ke jadahnya nak tunjuk ajar makcik2 yg pakai mini telekung, pakcik2 yg pakai kopiah pasal tafsiran ayat suci kita, dia siaper..???

    ustaz nga kebanggaan kau tu dah mengucap 2 kalimah syahadah ker..??? dah masuk islam ke nak berdiri depan ratusan umat islam nak bagi tau "nescaya badan kamu akan disambar api neraka", ustaz nga kamu belom jadi islam, apa jaminan kau yg dia tu bukan salah seorg penghuni neraka sebagai kafir yg belum buat pengakuan allah tuhannya, nabi muhammad s.a.w rasul junjungannya..!!!

    come on la, dont take advantage by using religion for politics..., melampau lah.

    saya tak kisah kalu nga masuk kelas belajar agama islam, lepas tu dia nak 30 juz depan korang pun lantaklah, alhamdulillah kita ada sedara baru.... TAPI, atas platform politik nak BELI sokongan pak kopiah & makcik mini telekung supaya HALALkan pemimpin DAP, sori la, jangan jadi BANGANGGG...!!!

    memang kau terpaksa kesal la after reading my response, i'm honest!

    ReplyDelete
  14. Tuan Guru Nga Kor Ming, bila nak pakai serban dan buka kelas agama untuk orang pas?

    ReplyDelete
  15. NIH MAMAT KESAL

    KALO SANG KAPIR NAK MASUK ISLAM SEMATA2 KERNA NAK KAWIN POMPUAN ISLAM.....X BOLEH KAN
    KALO SANG KAPIR NAK MASUK ISLAM SEMATA2 KERANA ALLAH......BARU BOLEH KAN......JADI DLM ISLAM KEIKHLASAN KERANA ALLAH AMAT DIUTAMAKAN.

    DAN KALO NAK MEMILIH IMAM UTK SOLAT KE,BERKUTBAH KE,NAIK MIMBAR MESJID KE BUKAN KE KENE PILIH DARI KALANGAN YG TERBAIK ILMUNYE,KEWARAKANNYE,AKHLAKNYE DAN KEISLAMANNYE DAN MENJADI CONTOH PADA UMAT.

    BOLEH KE SANG KAPIR MENJADI CONTOH ATAU IKON PADA UMAT ISLAM, PATUT KE DICONTOHI ILMUNYE,KEWARAKANNYE,AKHLAKNYE ATAU UGAMANYE.????.........SUDAH TENTU TIDAK.

    PATUT KE SANG KAPIR DILANTIK UTK NAIK KEMIMBAR ATAU DITEMPAT YG TINGGI UTK MENGAJAR UMAT ISLAM TTG AGAMA MEREKA SENDIRI???...........SUDAH TENTU TIDAK.

    KERANA ISLAM ADA ADAB PEMILIHAN PEMIMPIN(IMAM),MESTI LAH YG TERBAIK DIKALANGAN YG ADA........APAKAH SANG KAPIR CALON YG TERBAIK DARI KALANGAN YG ADA?

    ReplyDelete
  16. kepada remaja kesal

    Cuba hang fikir. Datang seorang yang x beragama islam kat hang.sembang2 sesama hampa.lepas tu dia baca ayat Al-Quran dekat hang.Dia baca dia nasihatkan hang.dia cakap...Hello remaja kesal wa nak nasihat lu skit.Main judi ni Allah larang maa.xbleh.pastu dia pun baca ayat sepotong ayat al-quran bagi hang insaf skit(kononya la kalau hang taik judi).hang pun dengan telopong n kagum dengan kepandaian orang tu.tapi....tetiba.jeng jeng jeng.Kebetulan sebelah ada kedai judi.dia dengan selambanya p beli.bila hang tanya..."tadi lu baru nasihat wa main judi haram,sikalang u yang main apa pasal?"sekarang dia plak jawap.."tu lu punya pasal la.i nak nasihat pakai ayat al-Quran xbleh ka.i punya suka la.lagi pun orang pas semua bagi apa.I judi tak dosa tapi u dosa.macam makan babi la i makan tak pa tapi u xboleh.Main judi lu masuk neraka tapi i tak.bodola lu ni....hahaha

    ReplyDelete
  17. aku dapat info dari pada seorang otodox PAS di bukit gantang... dia kata nga kor meng ni muallaf, aku tak tau la betul ke tak, kalau ada sesiapa yang ada sedara-mara atau kengkawan kerja kat PERKIM mintak lah tolong cek kan...
    betul ke si cina ni muallaf atau saje je otodox PAS tu nak menghalalkan ape yang si cina tu buat.

    ReplyDelete
  18. assalamualaikum,

    kata imam syafie':nahnu nahkumu biz zhahiri wallahu yahkumu bil bathin(kami hanya menghukum sekadar apa yang zahir,dan Allah lah yang menghukum apa yang tersembunyi)

    bukannlah niat saya hendak menunjuk pandai tapi sekadar mengingatkan diri sendiri dan saudara seagama,sebangsa dengan saya.

    Allah bersabda dalam al-quran:wahai orang-orang yang beriman,jauhilah dari banyak sangkaan,sesungguhnya kebanyakan dari sangkaan itu adalah dosa.

    ikhlas itu dikatakan oleh alim ulama' seperti semut hitam,di atas batu hitam di dalam malam yang gelap gelita,tiada seorang manusia pun yang tahu wujudnya,melainkan Allah sahaja. Satu-satunya zat yang layak menghukum dan menilai keikhlasan manusia adalah Allah ta'ala sahaja,jadi,janganlah kita sampai cuba melakukan kerja Allah ta'ala dengan cuba untuk menghukum dan mengadili keikhlasan mana-mana hambanya,islam atau pun tidak, yang cuba mengambil pelajaran dari ayat-ayatNya.

    selagi mana seorang yang menggunakan Ayat-ayat alQuran itu tidak menyelewengkan maksud ayat itu,maka dia berhak untuk menggunakan ayat itu sebagai satu peringatan kepada sesiapa sahaja, hatta kepada tok guru sendiri,maka sesungguhnya orang-orang yang beriman sahajalah yang akan mengambil peringatan,maka marilah kita lihat peringatan yang Allah sampaikan kepada kita, melalui lidah hambanya, yang kita tak tahu pon, mungkin dia telah mengucapkan kalimah syahadah,cuma kita yang tak tahu,walau macam mana pun,walaupun dia masih tidak mengucap kalimah syahadah,itu tak menjadikan ayat yang dia baca bukan ayat alQuran, tak menjadikan pula peringatan yang dia sampaikan itu sebagai kata-kata bohong sekadar pemanis bicara.

    kebenaran tetap adalah kebenaran,walaupun syaitan atau iblis yang menyatakannya. adat orang melayu, sopan santunnya tinggi,katanya berlapik,kalau benar hendak mempertahankan melayu, jagalah sopan santun kita,jangan jadi tikus membaiki labu, kononnya hendak melindungi melayu,dalam masa yang sama, adab dan akhlak sebagai seorang melayu dibelakangkan, tak perlulah dibahaskan akhlak dan adab seorang islam,kerana orang melayu sejak dahulu mengasas kan adab dan adat dengan agama, yang menentang agama, dia sebenarnya juga menentang jiwa melayu yang sanggup mati anak dari mati adat,kerana adat pada melayu itu adalah agama. dan bukan mengikut acuan ugama itu bukan lah adat hakikatnya.

    jadinya,janglah kita berlagak tuhan,cuba untuk menilai keikhlasan orang lain,kalau pun tempatnya mungkin di neraka, atas jaminan apakah kamu nak gunakan yang kamu sehabis pasti akan masuk SYURGA? sekadar mengucap kalimah syhahadah sahaja tak cukup untuk menjamin syurga jika kehidupan seharian tidak mengamalkan kalimah yang diucapkan.

    dan kalaulah si kafir itu mengucap,jadi lah dia,orang yang lebih mulia dari kita semua,kerana dia masuk islam dalam fitran,sucinya dia bagaikan seorang bayi baru lahir ke dunia,dan celakalah kita yang mencercanya dalam kejahilannya, kita,orang-orang yang sepatutnya berdakwah mengajarnya islam,mengajarnya mengenal erti neraka sebenarnya,namun hakikatnya,kita sendiri masih belum benar-benar beriman dengan alam akhirat.

    dan beradablah,kalau benar kamu ikhlas mahu memperjuangkan melayu.bagaimanakan mahu disuruh orang lain beradab kalau kita sendiri biadab?

    ReplyDelete
  19. remaja kesal..

    aku ada terbaca kat satu website pasal menggunakan strategi untuk tarik undi..ko tau tak PAP ? ala parti kat singapura tu la..tau tak apa yang lee kuan yew tu buat untuk tarik orang melayu sokong dia ? dia belajar cara nak tulis jawi..baru tulis jawi tu, dah dpt support dari orang melayu sana..

    ko tau kan DAP tu asal dia dari parti mana ? DAP tu serpihan PAP lepas singapura keluar dari malaysia..DAP ngan PAP ni adik beradik kalau ko nak tau..kalu dah tau takpe la.. (tgk lambang PAP ngan DAP je ko dah tau kut)

    so, tak mustahil DAP gunakan cara yang sama untuk tarik undi melayu..tapi DAP pakai cara yang agak lebih dari PAP..DAP gunakan cara "mari membaca ayat al-quran dalam ceramah politik"..

    lee kuan yew tu belajar tulis jawi je la kut..tak payah nak baca ayat al-quran sebab orang melayu kat sana tak ramai..senang skit..

    kat sini orang melayu ramai..teringin la jugak NGA tu nak dptkan support dari orang melayu..

    dan kalau tak silap aku, NGA tu kristian kan ? ko ingat NGA tu nak peluk agama islam ke lepas PAS/DAP/PKR dapat malaysia ni ? silap haribulan lagi ramai yang convert ke kristian..ingat sikit tu..

    ReplyDelete
  20. Memang bangang remaja kesal.Itulah pengikut PAS yang terlalu naive tak nampak mana yang baik dan yang salah.
    Entahlah kalau tengok dalam gambar tu macam pandai je orang-orang PAS tapi disebabkan kurang membaca ikut jelah.
    Bak kata seperti kambing yang nak disembelih.
    Hai boleh ke seorang kafirun yang confirm masuk neraka mengingatkan ummah nabi Muhammad saw supaya jangan masuk neraka.
    Akidah kena betul.Kalau tak kenapa bapa saudara Nabi pun masuk neraka.

    ReplyDelete
  21. Mungkin Remaja Kesal ni salah seorang dari ratusan remaja yg berfikiran begitu. Sebabnya, si remaja bodo ni tak tahu hukum sebenar, tak mau ambil tahu apa yg Mufti kata, tak mahu guna akal fikiran. Dan yg lebih dasyat ialah TG Nik Aziz tak pulak bangun membetulkan akidah mereka ni. TG Nik Aziz pulak yg sokong Nga Komik... jadi yg lain secara membabi-buta ikut sajalah taksiran mereka secara rasional. Sebabnya Nik Aziz sokong Nga ialah kerana takut hilang Nga Komik sebagai partner politik PAS. Terima sajalah balasan kamu semua yg jahil dan mempersendakan agama suci Islam dan Al Quran di akhirat nanti. Sudah pastiorang macam remaja kesal akan kesal sebenar benar kesal. Siapa nak tolong? Nga Komik? Dia pun masuk nerka jugak, itu dah gerenti punya sebab dia kafir!

    ReplyDelete
  22. apa maksud muallaf??

    ReplyDelete
  23. Tengok sini lagi satu! Orang cina mempersendakan agama Islam secara terang terangan!!!

    ReplyDelete
  24. "With or without religion, good people will do good things and bad people will do bad things. But for good people to do bad things -- that takes religion." Steven Weinberg, 1974

    ReplyDelete
  25. ZAMAN RASULULLAH SAW DULU PUN ORG KAFIR QURAISY (PEMBESAR-PEMBESARNYA) MEMBACA AL-QURAN.

    HARAP XPERLU LA UMNO NAK PERBESARKAN ISU NI,
    BUAT NAMPAK KALIAN BUTA SEJARAH PERJUANGAN
    RASULULLAH SAW JEA...

    ReplyDelete
  26. read the comments, many already saying nga masuk neraka, sebab dia kafir!

    Hari ni dia kafir, esok?....Samada dia AKAN beriman dengan Allah, itu kerja Allah!.....

    Hangpa yang dungu dengan UMNO bole gerenti tak masuk neraka ke?.....

    ReplyDelete