Tuesday, October 23, 2012

Selepas Bebas Dari Penjara 2004 Saya Mula Kesan Perubahan Anwar Pasal Perjuangan Islam....

Saya mula mengesan perubahan pola pemikiran Anwar bercakap dengan media asing di Munich, sejurus selepas dibebaskan dari penjara Sungai Buloh pada September 2004.

Satu rakaman wawancara Anwar dengan Evan Williams dari Foreign Correspondent pada 14 September 2004 di Munich membuktikan perubahan pola pemikiran itu.

Dalam wawancara itu Anwar berkata usaha membendung keganasan dalam Islam hanya dapat dibendung melalui penyertaan bersama dengan kumpulan Islam yang kredibel.

“Bagaimana anda berhadapan dengan isu keganasan, pelampau dan fanatik, sekiranya anda tidak terlibat dengan kumpulan Islam yang boleh dipercayai ?,”kata Anwar.

Kata-kata Anwar itu menimbulkan mula mencetus keraguan apakah penyertaannya dalam PKPIM, ABIM dan sekarang ini berasimilasi dengan PAS bukan berasaskan keikhlasan kepercayaan, tetapi berasaskan matlamat tertentu yang senada dengan polisi Barat.

Ketika Anwar berhijrah ke Amerika Syarikat (AS, perkembangan tentangnya jarang diperkatakan di Malaysia), kecuali di kalangan pengikut-pengikut setianya dari PKR.

Sekitar tahun 2005, saya menjumpai satu rakaman video ucapan Anwar di New York Democracy Forum anjuran National Endowment for Democracy (NED) yang dipaparkan di laman PUM (Persatuan Ulama Malaysia).

Saya tidak pasti kenapakah PUM berminat dan memaparkan kepada ahli-ahlinya ucapan Anwar yang bertajuk “TThe Future of Muslim Democracy” itu.

Baca selanjutnya..., klik SINI

No comments:

Post a Comment