Sunday, October 28, 2012

Najib KANTOI Lagi...? Pakatan Pembangkang DEDAH Bukti Rosmah Miliki PERMATA Bernilai RM1 BILLION


Rosmah Mansor dikatakan memiliki PERMATA bernilai RM1 Billion....! Benarkah PERMATA mendapat peruntukan sebanyak RM1 bilion sebagaimana yang ditohmahkan?

Sama ada mereka faham atau tidak, peruntukan RM1 bilion yang dikatakan 'milik' Rosmah Mansor itu sebenarnya adalah peruntukan untuk PRA-SEKOLAH, bukannya untuk PROGRAM PERMATA NEGARA (PERMATA).

Pra-sekolah dikendalikan oleh Kementerian Pelajaran, KEMAS dan Jabatan Perpaduan. Usia kanak-kanak yang berada di PRA-SEKOLAH adalah antara 5 sehingga 8 tahun. Manakala PERMATA pula berada dalam kelompok ECEC (Early Childhood Education and Care) di mana kanak-kanak yang menyertainya adalah berusia setahun sehingga 4 tahun.


Betapa bangsatnya juak juak murahan Pakatan Pembangkang cuba memutarbelitkan fakta dan memperbodohkan rakyat....

Teori bahalol dan tidak berasas dengan bertujuan kebodohan dakyah niat jahat mereka dalam isu PERMATA ini.

Pecahan peruntukan RM1 bilion tersebut adalah seperti berikut:

(1) Pra-Sekolah Kementerian Pelajaran terima peruntukan sebanyak RM587.5 juta
(2) Tadika KEMAS (KKLW) menerima peruntukan sebanyak RM532 juta
(3) Tadika PERPADUAN (JPNIN) menerima peruntukan sebanyak RM68.7 juta
(4) PERMATA Negara menerima peruntukan sebanyak....?

 Rujukan di SINI.

Sebagai kupasan untuk lebih kita fahami, mari kita buka minda dan otak benak Pakatan Pembangkang menjelaskan proses perbelanjaan peruntukan bajet PERMATA yang diluluskan.

Dana tersebut diturunkan sepenuhnya ke Jabatan Perdana Menteri sebagai jabatan yang bertanggungjawab ke atas pelaksanaan program-program PERMATA dan bukan masuk poket Rosmah Mansor....

Pengurusan kewangan pula dilaksanakan oleh Bahagian Pendidikan Awal Kanak-Kanak (PERMATA) mengikut segala peraturan kewangan yang sedang berkuat-kuasa sebagai mana diarahkan oleh Kementerian Kewangan.

Pengurusan Kewangan di Bahagian PERMATA juga diaudit oleh Unit Audit Dalam, Jabatan Perdana Menteri untuk memastikan kepatuhan kepada semua peraturan kewangan yang sedang berkuatkuasa.

Sebagai contoh,Program PERMATA telah diluluskan peruntukan sebanyak RM150 juta di bawah Pakej Rangsangan Ekonomi I pada tahun 2009 di mana sebanyak RM130 juta telah dibelanjakan dan bakinya telahpun dikembalikan ke Kementerian Kewangan.

Peruntukan RM130 juta digunakan untuk memperluaskan pelaksanaan Program PERMATA Negara ke seluruh negara dengan hampir RM77 juta telah disalurkan ke KEMAS,
RM16 juta ke Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional,
RM8 juta ke Yayasan Pembangunan Keluarga Terengganu,
bakinya diagihkan ke TASKA Tempat Kerja/TASKA Komuniti di bawah Jabatan Kebajikan Masyarakat, National Children Development Research Centre di Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Peruntukan RM100 juta pula yang diluluskan pada tahun 2010 juga telah disalurkan mengikut kaedah yang sama seperti di atas manakala anda baca seterusnya, klik SINI.

2 comments:

  1. Janganlah jadi Bahalol,siapa nak cari nahas odit perbelanjaan PERMATA.rOSMAH GUNA DUIT INI, MACam duit mak, bapak dia, tanpa ada apa2 perancangan program permata.

    ReplyDelete